CA

Museu Marítim de Mallorca

El Museu Marítim de Mallorca treballa per conservar i difondre el patrimoni marítim illenc des d’una mirada transversal, en relació amb la mar i la seva història.

Actualment comptam amb dues seus: 

Museu de la Mar (Port de Sóller)

Des de l’any 2019, aquest espai explica la història local de Sóller i del seu port, amb una col·lecció que valora la relació d’aquesta comunitat amb la mar al llarg dels darrers dos-cents cinquanta anys.

Museu Marítim de Mallorca - C. C. Ses Voltes (Palma)

Des del 2020, Ses Voltes és la seu on abordam la història marítima de Mallorca des d’una perspectiva global i participativa. Aquí es tracten temes com la conservació marina, els oficis tradicionals, la llengua, la gastronomia, l’arqueologia subaquàtica i el paper de la dona en el món marítim, així com un recorregut històric per les grans etapes de la navegació i els reptes contemporanis.

El Museu Marítim és un projecte viu, fet amb la implicació de la comunitat, que convida a conèixer, estimar i protegir el nostre patrimoni marítim.

Museu Marítim Mallorca - C.C. Ses Voltes

Museu de la Mar - Port de Sóller

Més informació

El Consell de Mallorca reuneix els tècnics dels museus de l’illa per reforçar la coordinació i planificació de la xarxa insular

El Consell de Mallorca reuneix els tècnics dels museus de l’illa per reforçar la coordinació i planificació de la xarxa insular

(05/05/2026)

  • Departament de Cultura i Patrimoni

La institució insular ha aprofitat la jornada per presentar el programa del Dia Internacional dels Museus que se celebrarà el pròxim 18 de maig i comptarà amb diferents activitats per tota l’illa

El Consell de Mallorca reuneix els tècnics dels museus de l’illa per reforçar la coordinació i planificació de la xarxa insular al Centre Internacional de Fotografia Toni Catany de Llucmajor. En aquesta trobada periòdica, concebuda per compartir línies de feina i impulsar projectes comuns entre els museus, la institució insular ha aprofitat per presentar el programa del Dia Internacional dels Museus, que se celebrarà el pròxim 18 de maig i comptarà amb diferents activitats arreu de l’illa.

El director insular de Cultura del Consell de Mallorca, Andrés Ferrer, ha destacat que «aquesta reunió és una eina fonamental per continuar avançant cap a un model de gestió compartida i coordinada dels museus de Mallorca, que permeti reforçar el paper d’aquests equipaments com a espais de cultura, coneixement i cohesió territorial». Ferrer també ha posat en valor l’impuls que s’ha donat a la Xarxa de Museus: «fins fa poc, Mallorca no disposava de cap museu reconegut dins aquesta estructura, i avui ja comptam amb 15 museus reconeguts i 7 integrats a la xarxa de museus del Consell de Mallorca, amb uns quants més en procés d’adhesió».

A més, el director insular de Cultura ha explicat que «enguany el Consell de Mallorca ha posat en marxa per primera vegada una línia específica de 100.000 euros per a la millora dels equipaments museístics, una iniciativa pionera que respon a una demanda històrica del sector i que permetrà modernitzar i adaptar els museus a les necessitats actuals».

A la reunió hi han assistit una trentena de tècnics de 14 museus de Mallorca, així com representants de diferents administracions. Durant la sessió s’han abordat qüestions clau com la consolidació de la xarxa de museus, les línies de subvencions, les accions formatives i la planificació d’activitats conjuntes. En aquest marc, també s’ha presentat l’agenda conjunta dels museus de la xarxa, una eina compartida que recull l’activitat programada pels centres i que ja està disponible en línia en el següent enllaç: Agenda MUSEUS_maig

A la trobada també s’ha compartit el pla de formació previst per al 2026, que inclou sessions especialitzades en gestió museística, conservació preventiva, comunicació cultural, accessibilitat i desenvolupament de públics, així com tallers pràctics orientats a reforçar les competències tècniques dels equips dels museus de l’illa. A més, s’ha recordat que el passat 16 d’abril ja es va dur a terme una primera jornada de formació a Raixa sobre l’aplicació de la intel·ligència artificial en la gestió cultural, una proposta que va tenir una gran acollida entre els participants.

Entre les noves propostes formatives, s’ha presentat el curs “Habilitats bàsiques per al modelatge i la simulació d’espais expositius amb SketchUp Free”, previst per als mesos de setembre i octubre de 2026. La formació que tendrà una durada de 20 hores es tracta d’un curs pràctic orientat a dotar els equips dels museus de competències bàsiques en el disseny i la visualització d’espais expositius.

Programa d’actes del Dia Internacional dels Museus 2026

En el marc de la reunió, la institució insular ha presentat el programa d’activitats del Dia Internacional dels Museus 2026.

Andrés Ferrer ha explicat que «enguany, per segon any consecutiu, el Consell impulsa un programa amb un ampli calendari d’activitats que s’estendrà al llarg de tot el mes de maig als museus que formen part de la xarxa insular. Tots els centres participants oferiran propostes pròpies, com conferències, taules rodones i activitats de divulgació».

El programa comptarà amb un acte central el dilluns 18 de maig al Museu de Mallorca, que oferirà una jornada de portes obertes de 9 a 20 hores. A les 18 hores tendrà lloc la conferència «Pilar Montaner i Maturana: una mirada íntima a la Mallorca impressionista», a càrrec de la doctora Paula Buades. Tot seguit, se celebrarà el lliurament de les plaques als museus incorporats enguany a la xarxa. La jornada continuará amb una actuació musical de Malena Moncada amb còctel inclòs. 

El programa es completa amb sis activitats més en diferents punts de l’illa al llarg del mes de maig. El Museu Cosme Bauçà de Felanitx obrirà el calendari el 13 de maig amb la taula rodona «Pagesia i canvi climàtic». El Museu Balear de Ciències Naturals oferirà el 14 de maig la conferència «Descobrint la biologia de l’Spinosaurus mirabilis». El Museu Sa Bassa Blanca acollirà el 21 de maig la sessió «La col·lecció de Nins del museu». El Museu de Manacor el 23 de maig celebrarà la conferència «Neandertals, una humanitat desapareguda». Finalment, el 30 de maig, el Museu Marítim de Mallorca presentarà el projecte «Albaola, una drassana tradicional oberta al públic».

Col·laboradors

Amics del Museu

Formem part de