The Museu Marítim de Mallorca is developing a multi-site project to rediscover and promote centuries of island maritime heritage. This includes: shipwrecks, lighthouses, sailors’ stories, traditional vessels, maritime skills and biodiversity (and how human actions are endangering it). It is our heritage and we believe that it can help us to have an alternative approach with regards to our relationship with the sea. This is why we are dedicated to rediscovering our heritage, preserving it and promoting it. We also undertake research.
The Museu Marítim de Mallorca currently has two sites. The Sóller Sea Museum, which was closed for seven years, has been reopened by us. We can also be found at the Ses Voltes cultural centre in Palma, where we carry out a wide range of activities. In the meantime, our museum project continues to grow. Our objective, in the near future, is to open new sites in different parts of the island.
A collective journey
Opening the museum has been an adventure! However, it would have been impossible without the participation of individuals and organisations who have worked for many years to recover this rich heritage. For this reason, starting in November 2018, we organised a number of different participatory events, open to all. These helped us to share the project with the local community, of which we are a part and from which we want to learn.
However, our journey does not have any sense without your help. All of us are becoming the custodians of the sea. Will you join us?
Museu Marítim Mallorca - C.C. Ses Voltes
- Passeig d'Alt Murada, 1A, Palma
- (+34) 871 00 34 34
- info@museumaritim.net
Museu de la Mar - Port de Sóller
- Santa Catalina d'Alexandria, s/n Port Sóller
- (+34) 971 632 204
- info@museumaritim.net
El Consell de Mallorca reuneix els tècnics dels museus de l’illa per reforçar la coordinació i planificació de la xarxa insular
El Consell de Mallorca reuneix els tècnics dels museus de l’illa per reforçar la coordinació i planificació de la xarxa insular
(05/05/2026)
- Departament de Cultura i Patrimoni
La institució insular ha aprofitat la jornada per presentar el programa del Dia Internacional dels Museus que se celebrarà el pròxim 18 de maig i comptarà amb diferents activitats per tota l’illa
El Consell de Mallorca reuneix els tècnics dels museus de l’illa per reforçar la coordinació i planificació de la xarxa insular al Centre Internacional de Fotografia Toni Catany de Llucmajor. En aquesta trobada periòdica, concebuda per compartir línies de feina i impulsar projectes comuns entre els museus, la institució insular ha aprofitat per presentar el programa del Dia Internacional dels Museus, que se celebrarà el pròxim 18 de maig i comptarà amb diferents activitats arreu de l’illa.
El director insular de Cultura del Consell de Mallorca, Andrés Ferrer, ha destacat que «aquesta reunió és una eina fonamental per continuar avançant cap a un model de gestió compartida i coordinada dels museus de Mallorca, que permeti reforçar el paper d’aquests equipaments com a espais de cultura, coneixement i cohesió territorial». Ferrer també ha posat en valor l’impuls que s’ha donat a la Xarxa de Museus: «fins fa poc, Mallorca no disposava de cap museu reconegut dins aquesta estructura, i avui ja comptam amb 15 museus reconeguts i 7 integrats a la xarxa de museus del Consell de Mallorca, amb uns quants més en procés d’adhesió».
A més, el director insular de Cultura ha explicat que «enguany el Consell de Mallorca ha posat en marxa per primera vegada una línia específica de 100.000 euros per a la millora dels equipaments museístics, una iniciativa pionera que respon a una demanda històrica del sector i que permetrà modernitzar i adaptar els museus a les necessitats actuals».
A la reunió hi han assistit una trentena de tècnics de 14 museus de Mallorca, així com representants de diferents administracions. Durant la sessió s’han abordat qüestions clau com la consolidació de la xarxa de museus, les línies de subvencions, les accions formatives i la planificació d’activitats conjuntes. En aquest marc, també s’ha presentat l’agenda conjunta dels museus de la xarxa, una eina compartida que recull l’activitat programada pels centres i que ja està disponible en línia en el següent enllaç: Agenda MUSEUS_maig
A la trobada també s’ha compartit el pla de formació previst per al 2026, que inclou sessions especialitzades en gestió museística, conservació preventiva, comunicació cultural, accessibilitat i desenvolupament de públics, així com tallers pràctics orientats a reforçar les competències tècniques dels equips dels museus de l’illa. A més, s’ha recordat que el passat 16 d’abril ja es va dur a terme una primera jornada de formació a Raixa sobre l’aplicació de la intel·ligència artificial en la gestió cultural, una proposta que va tenir una gran acollida entre els participants.
Entre les noves propostes formatives, s’ha presentat el curs “Habilitats bàsiques per al modelatge i la simulació d’espais expositius amb SketchUp Free”, previst per als mesos de setembre i octubre de 2026. La formació que tendrà una durada de 20 hores es tracta d’un curs pràctic orientat a dotar els equips dels museus de competències bàsiques en el disseny i la visualització d’espais expositius.
Programa d’actes del Dia Internacional dels Museus 2026
En el marc de la reunió, la institució insular ha presentat el programa d’activitats del Dia Internacional dels Museus 2026.
Andrés Ferrer ha explicat que «enguany, per segon any consecutiu, el Consell impulsa un programa amb un ampli calendari d’activitats que s’estendrà al llarg de tot el mes de maig als museus que formen part de la xarxa insular. Tots els centres participants oferiran propostes pròpies, com conferències, taules rodones i activitats de divulgació».
El programa comptarà amb un acte central el dilluns 18 de maig al Museu de Mallorca, que oferirà una jornada de portes obertes de 9 a 20 hores. A les 18 hores tendrà lloc la conferència «Pilar Montaner i Maturana: una mirada íntima a la Mallorca impressionista», a càrrec de la doctora Paula Buades. Tot seguit, se celebrarà el lliurament de les plaques als museus incorporats enguany a la xarxa. La jornada continuará amb una actuació musical de Malena Moncada amb còctel inclòs.
El programa es completa amb sis activitats més en diferents punts de l’illa al llarg del mes de maig. El Museu Cosme Bauçà de Felanitx obrirà el calendari el 13 de maig amb la taula rodona «Pagesia i canvi climàtic». El Museu Balear de Ciències Naturals oferirà el 14 de maig la conferència «Descobrint la biologia de l’Spinosaurus mirabilis». El Museu Sa Bassa Blanca acollirà el 21 de maig la sessió «La col·lecció de Nins del museu». El Museu de Manacor el 23 de maig celebrarà la conferència «Neandertals, una humanitat desapareguda». Finalment, el 30 de maig, el Museu Marítim de Mallorca presentarà el projecte «Albaola, una drassana tradicional oberta al públic».















